Taaperon unikoulu voi olla ratkaisu tilanteeseen, jossa lapsi ei vielä osaa nukkua läpi yön tai nukahtaa itsenäisesti. Monet vanhemmat miettivät, minkä ikäisenä unikoulun aloittaminen on sopivaa ja millaisia menetelmiä unikoululle on tarjolla.
Tässä artikkelissa pureudutaan taaperon unikoulun vaihtoehtoihin, oikeaan aloittamisajankohtaan sekä siihen, millaisia hyötyjä unikoulusta on koko perheelle.
Minkä ikäiselle lapselle unikoulu?
Yleensä taaperon unikoulun voi aloittaa, kun lapsi on noin 6-18 kuukauden ikäinen. Monet asiantuntijat pitävät sopivana ajankohtana unikoulun aloittamiselle noin yhden vuoden ikää, kun lapsi alkaa ymmärtää vuorovaikutusta paremmin ja pystyy käsittelemään uusia nukkumaanmenoon liittyviä rutiineja.
Tärkeintä on varmistaa, että lapsi on terve ja hyvässä kehitysvaiheessa ennen kuin taaperon unikoulu alkaa. Unikoulun aloitusajankohdan määrittelyssä on tärkeää huomioida lapsen kehityksellinen vaihe ja valmiudet. Jo 6 kuukauden iässä monet lapset ovat valmiita oppimaan uusia taitoja, kuten itsenäistä nukahtamista, mutta toiset saattavat tarvita enemmän aikaa. Esimerkiksi lapsen kyky rauhoittua ja tuntea turvallisuutta omassa sängyssään ovat keskeisiä valmiuksia unikoulun onnistumiselle. On hyvä kuunnella myös lapsen yksilöllisiä tarpeita ja reagoida niihin joustavasti, sillä jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiinsa.
Monet asiantuntijat suosittelevat odottamaan, että lapsi on vähintään 6 kuukauden ikäinen ennen unikoulun aloittamista, koska tässä iässä vauvoilla on usein jo kehittyneemmät nukkumismallit ja he pystyvät pidempiin unijaksoihin ilman ruokailua. 6–12 kuukauden ikä on usein optimaalinen aloitusajankohta, sillä lapsi alkaa tässä vaiheessa ymmärtää yhä enemmän ympärillään tapahtuvia asioita ja rutiineja. Tämä helpottaa lapsen sopeutumista unikoulun menetelmiin ja vähentää stressiä niin lapselta kuin vanhemmiltakin.
Taaperoiden, eli yli vuoden ikäisten lasten, kohdalla unikoulun voi aloittaa koska tahansa, kunhan perhe on siihen valmis ja lapsi vaikuttaa vastaanottavaiselta. Taaperot saattavat olla jo aiemmin muodostaneet vahvempia nukkumaan liittyviä tapoja ja tottumuksia, joten heidän kohdallaan unikoulu saattaa vaatia hieman enemmän kärsivällisyyttä. Vanhempien tulee myös varautua siihen, että taapero saattaa osoittaa vastustusta uusiin rutiineihin, mutta lempeän ja johdonmukaisen lähestymistavan avulla voidaan saavuttaa hyviä tuloksia.
On tärkeää, että vanhemmat ovat itse valmiita sitoutumaan unikouluun, sillä johdonmukaisuus on avainasemassa menetelmän onnistumisessa. Lisäksi vanhempien välinen yhteistyö ja yhteinen ymmärrys siitä, mikä menetelmä on paras heidän lapselleen, helpottavat prosessia ja tekevät siitä vähemmän stressaavaa kaikille osapuolille. Yhteistyö neuvolan tai muiden asiantuntijoiden kanssa voi myös olla hyödyllistä, jos vanhemmat ovat epävarmoja oikeasta aloitusajankohdasta tai menetelmästä.
Onko taaperon unikoulusta haittaa?
Vaikka taaperon unikoulu voi auttaa monia perheitä nukkumaan yöllä paremmin, liittyy siihen myös mahdollisia haittoja, jotka on hyvä ottaa huomioon. Erityisesti itkuun perustuvat unikoulumenetelmät, voivat aiheuttaa stressiä niin lapselle kuin vanhemmillekin.
Pitkäaikainen itkeminen voi vaikuttaa negatiivisesti lapsen stressitasoihin, sillä se nostaa kortisolipitoisuuksia, mikä saattaa vaikuttaa lapsen turvallisuuden tunteeseen. Tämän vuoksi monet asiantuntijat suosittelevat menetelmiä, joissa lapsen tunteet huomioidaan ja tukea tarjotaan jatkuvasti. Toinen mahdollinen haitta on johdonmukaisuuden puutteesta aiheutuva sekaannus lapselle. Jos unikoulun menetelmä vaihtuu usein tai vanhemmat eivät pysty olemaan johdonmukaisia, lapsi voi kokea nukkumaanmenon turvattomaksi ja stressaavaksi. Tämä voi johtaa siihen, että lapsi ei opi nukkumaan itsenäisesti, vaan tarvitsee jatkuvasti vanhempien tukea.
Unikoulun haitat liittyvät usein myös vanhempien jaksamiseen ja syyllisyyden tunteisiin. Monille vanhemmille lapsen itkun kuunteleminen voi olla erittäin raskasta ja epävarmuus siitä, tehdäänkö oikeita ratkaisuja, voi lisätä vanhemman stressiä. Tämän vuoksi lempeämmät menetelmät, joissa lapsen tarpeet huomioidaan, voivat olla parempi valinta joillekin perheille.
On tärkeää muistaa, että jokainen lapsi ja perhe on erilainen ja mikä toimii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Siksi on tärkeää valita unikoulumenetelmä, joka sopii sekä lapsen temperamenttiin että vanhempien arvoihin ja jaksamiseen. Paras taaperon unikoulu on sellainen, joka huomioi lapsen tarpeet ja tunteet, edistää turvallisuuden tunnetta ja auttaa koko perhettä saamaan parempia öitä ilman liiallista stressiä tai syyllisyyttä.
Miten saada taapero nukahtamaan omaan sänkyyn?
Taaperon saaminen nukkumaan omaan sänkyyn voi olla haastavaa, mutta lempeä ja johdonmukainen lähestymistapa auttaa prosessissa. Ensimmäinen askel on luoda turvallinen ja viihtyisä nukkumisympäristö, jossa taapero tuntee olonsa mukavaksi. Taaperon oma sänky voidaan tehdä houkuttelevaksi esimerkiksi valitsemalla lapsen suosikkilakanat ja laittamalla sänkyyn muutama pehmolelu, jotka tuovat turvaa.
Säännöllinen iltarutiini on avainasemassa, kun taapero opettelee nukahtamaan omaan sänkyynsä. Iltarutiini voi sisältää rauhoittavia toimintoja, kuten iltapesut, sadun lukemisen ja halauksen. Tärkeintä on, että rutiini on aina samanlainen ja ennakoitava, jotta lapsi tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Tämä auttaa lasta rauhoittumaan ja valmistautumaan uneen.
Vanhempien tulisi olla rauhallisia ja johdonmukaisia nukuttamistilanteessa. Jos taapero protestoi omaan sänkyyn menemistä, vanhemmat voivat käyttää tassuttelu- tai lempeän unikoulun menetelmää, jossa lapselle annetaan turvallisuuden tunnetta ilman, että hänet otetaan pois sängystä. Esimerkiksi lapsen silittäminen tai rauhoittava puhe voivat auttaa häntä tuntemaan olonsa turvalliseksi omassa sängyssään.
On tärkeää välttää liian paljon huomion antamista, jos taapero nousee sängystä tai pyytää vanhempaa jatkuvasti luokseen. Sen sijaan lapsi voidaan ohjata rauhallisesti takaisin sänkyynsä ja muistuttaa häntä siitä, että nyt on nukkumaanmenoaika. Johdonmukaisuus on avainasemassa; lapsen tulee oppia, että oma sänky on hänen nukkumapaikkansa ja että vanhemmat ovat tukena, mutta eivät nuku hänen kanssaan.
Prosessi voi kestää jonkin aikaa, mutta johdonmukaisuus, rauhallisuus ja lapsen tunteiden huomioiminen auttavat lopulta taaperoa oppimaan nukahtamaan omassa sängyssään. Tämä tuo mukanaan paremman unen koko perheelle ja auttaa lasta itsenäisempään nukkumiseen.
Pistäytymis-unikoulu
Pistäytymiseen perustuvassa unikoulussa vanhemmat käyvät säännöllisesti tarkistamassa lasta, mutta eivät jää pitkäksi aikaa lohduttamaan tai viihdyttämään. Tarkoituksena on varmistaa lapselle turvallisuuden tunne samalla kun hän oppii nukahtamaan itsenäisesti.
Vanhemmat pistäytyvät lapsen luona esimerkiksi 5-10 minuutin välein ja käyvät nopeasti varmistamassa, että kaikki on hyvin, mutta eivät anna liikaa huomiota. Ensimmäisillä pistäytymiskerroilla lapselle sanotaan rauhallisesti ”nyt nukutaan”, eikä muuta huomiota anneta. Tämän jälkeen ei sanota enää mitään. Lapsen luokse menemistä pidennetään joka kerralla. Tämä menetelmä voi olla hyvä vaihtoehto niille, jotka haluavat varmistaa, että lapsi ei tunne itseään hylätyksi, mutta samalla kannustaa häntä itsenäiseen nukahtamiseen.
Tassuttelu-unikoulu
Tassuttelu unikoulussa vanhemmat laittavat lapsen nukkumaan unisena, mutta niin, että lapsi on hereillä ja lähtevät pois huoneesta. Kun taaperon itku alkaa voimistua, vanhempi menee lapsen luo ja asettaa kätensä tukevasti lapsen selän päälle. Kättä pidetään paikallaan niin kauan, kunnes lapsi on rauhallinen ja tämän jälkeen vanhempi poistuu jälleen lapsen huoneesta.
Jos kuitenkin käy niin, ettei lapsi millään rauhoitu, kokeile silittää lapsen selkää isolla toistuvalla liikkeellä. Ota lapsi syliin vain jos tämäkään menetelmä ei rauhoita häntä ja silitä taaperon selkää hänen ollessa sylissäsi. Tassuttelua voidaan käyttää etenkin silloin, kun lapsi on herkkä eroahdistukselle, sillä tämä menetelmä antaa lapselle mahdollisuuden tuntea vanhemman läheisyyden ja turvan. Kun lapsi oppii rauhoittumaan ilman jatkuvaa fyysistä kontaktia, vanhemmat voivat asteittain siirtyä kauemmas ja lopulta poistua huoneesta. Tassuttelumenetelmä on erityisen hyödyllinen niille perheille, jotka eivät halua käyttää kovin jyrkkiä keinoja, vaan haluavat tukea lapsen itsenäistymistä lempeällä ja turvallisella tavalla.
Lempeä unikoulu
Lempeä taaperon unikoulu on menetelmä, joka keskittyy lapsen ja vanhemman välisen turvallisuuden tunteen vahvistamiseen samalla, kun pyritään parantamaan lapsen kykyä nukahtaa itsenäisesti. Lempeässä unikoulussa korostetaan lapsen tunteiden ja tarpeiden huomioimista koko unikouluprosessin ajan ja tarkoituksena on tehdä muutos vähitellen ja lempeästi.
Menetelmässä lasta ei jätetä itkemään, vaan vanhemmat ovat läsnä ja lohduttavat tarpeen mukaan. Tarkoituksena on luoda positiivisia assosiaatioita nukkumaanmenoon, jotta lapsi tuntee olonsa turvalliseksi ja rauhalliseksi nukkumaan mennessään. Vanhemmat voivat esimerkiksi laulaa rauhoittavia unilauluja, kuten ”Sininen uni” ja silittää samalla lapsen selkää tai pitää kättä lapsen lähellä tai käyttää muita rauhoittavia tapoja, jotka auttavat lasta rentoutumaan.
Lempeässä unikoulussa voidaan edetä niin, että lapsen nukkumispaikkaa tai nukahtamisolosuhteita muutetaan hyvin hitaasti, jolloin lapsi ei koe äkillistä muutosta. Vanhemmat voivat vähentää tukeaan nukkumaan mennessä asteittain, mutta aina lapsen tarpeet ja tunteet huomioiden. Tärkeää on, että lapsi ei koskaan koe jäävänsä yksin pelkojensa kanssa, vaan hänellä on aina vanhemman tuki, vaikka sitä vähennettäisiinkin ajan myötä.
Lempeä taaperon unikoulu on hyvä vaihtoehto perheille, jotka eivät halua käyttää ns. “itkettäviä” menetelmiä ja haluavat edetä lapsen ehdoilla. Se auttaa rakentamaan turvallisuutta ja luottamusta vanhemman ja lapsen välille. Menetelmän etuna on myös se, että se minimoi stressiä sekä lapselle että vanhemmille, mikä tekee unikoulusta miellyttävämmän kokemuksen. Vaikka lempeä unikoulu saattaa kestää pidempään kuin jotkin toiset menetelmät, sen pitkäkestoiset hyödyt ovat merkittävät. Lapsi oppii nukahtamaan omatoimisesti turvallisuuden tunteen vallitessa, mikä edistää tasapainoista unirytmiä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tämän menetelmän avulla taapero oppii luottamaan omiin kykyihinsä nukahtaa, samalla kun vanhemmat säilyttävät läheisen ja turvallisuutta tuottavan suhteen lapseensa.
Kiitos että kävit lukemassa artikkelin!