Tarrataulu on lapselle motivoiva keino harjoitella uutta taitoa. Lasta voi tarrataulun avulla tukea harjoittelemaan melkein mitä tahansa taitoa, joka vaatii vielä harjoitusta. Tehokkainta on harjoitella tarrataulun avulla aina yhtä taitoa kerrallaan.
Tarrataulu on lapselle motivaatiota ja onnistumisen halua kasvattava keino. Aikuisen ei kuitenkaan pidä unohtaa kehuja sen jälkeen, kun lapsi on tarran ansainnut. Aito palaute välittyy lapselle aina kaikista parhaiten. On myös tärkeä muistaa, että aikuisen läsnäolo ja yhdessä tekeminen ovat lapselle paras palkinto.
Lapsen palkitsemista voi hyödyntää monella eri tavalla. Vanhempi voi esimerkiksi palkita lapsen myös yllättäen, kun lapsi tekee jotakin toivottua. Esimerkiksi ”huomasin, kuinka hienosti vaihdoit hiekkalaatikolla leluja kaverin kanssa. Siksi saatkin nyt valita kaupasta, mitä jälkiruokaa tänään syödään”. Erityisesti tämä sopii päiväkoti-ikäisille lapsille silloin, kun haluttua käytöstä esiintyy jo melko usein.
Toinen tapa on sopia palkinnosta ennakkoon lapsen kanssa ja siitä, millaisesta käyttäytymisestä palkinnon saa. Tämä tapa sopii hyvin silloin, kun halutaan harjoitella toivottua käytöstä, jota lapsi vielä harvoin tekee. Tarrataulu on lapselle hyvä ottaa tässä vaiheessa käyttöön. Paras tapa on tehdä se yhdessä lapsen kanssa paperille. Aikuinen määrittelee tarkasti käytöksen, mitä haluaa lapselta nähdä. Esimerkiksi aamuisin sujuva vaatteiden pukeminen voi olla tällainen asia.
Palkitsemisen tarkoitus on, että lapsi voi sen avulla oppia taidon, joka on hänelle vielä haastava. Usein on niin, että lapsi kyllä osaa taidon silloin kun haluaa, mutta puutteet itsesäätelyssä ja sinnikkyydessä estävät lasta suoriutumasta parhaalla mahdollisella tavalla. Näin on usein esimerkiksi ulkovaatteiden pukemisen kohdalla. Kun lapsi on riittävästi toistettuaan oppinut uuden asian, voi aineellisen palkitsemisen jättää pikkuhiljaa pois ja jatkaa lapsen palkitsemista toivotusta käyttäytymisestä kiitosten ja ihailujen avulla. Myös esimerkiksi siirtymiä ja iltatoimia voi sujuvoittaa tarrataulun avulla.
Näin aloitatte käyttämään tarrataulua:
- Mieti alkuun, missä asiassa lapsi tarvitsee harjoitusta (esim. sinnikkyys, itsesäätely, pukeminen omatoimisesti, pottailu, syöminen, nukkumaanmeno..)
- Ostakaa mieluisat tarrat yhdessä ja anna lapsen valita!
- Tehkää tarrataulu yhdessä! Tämä motivoi lasta enemmän ja samalla vietätte tärkeää laatuaikaa. Jos lapsen on tarkoitus kerätä esim. 5 tarraa, voi tarrataulun tehdä kaikessa yksinkertaisuudessaan niin, että piirrätte esim. A4-kokoiselle paperille 5 muotoa (ympyrä, kolmio, neliö tai sydän) joihin jokaiseen mahtuu sisään yksi tarra. Lapsi voi piirtää muotojen ympärille haluamiaan asioita ja vaikka kirjoittaa oman nimensä ”Ainon tarrataulu”.
- Kerro lapselle selkeästi, milloin tarran on ansainnut tarratauluun ja kuinka usein yhden tarran voi saada (esim. yksi tarra/per päivä)
- Kuinka monta tarraa on tarkoitus kerätä? Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä pienempi määrä tarroja kerätään. Esim. 2-3v – 3 tarraa, 4-6v – 5 tarraa ja sitä vanhemmat lapset voivat kerätä harjoiteltavasta asiasta riippuen jo 10 tarraa ennen sovitun palkinnon saamista.
- Anna lapsen ehdottaa heti ensimmäisenä tarrankeräyspäivänä, mikä palkinto on luvassa, kun tarroja on kerätty tietty määrä. Näin lapsella säilyy motivaatio harjoiteltavaa asiaa kohtaan
- Vaihdelkaa palkintoja ja pitäkää palkinnot mielummin sellaisina, joissa lapsi pääsee viettämään yhteistä aikaa vanhemman kanssa, sillä sitä lapsi arvostaa kaikista eniten. (esim. leikkipuistopäivä). Esim. jokaviikkoinen uuden lelun ostaminen kokee nopeasti inflaation.
- Kun haluttu taito on opittu, ei tarrataulua enää kyseisen taidon oppimiseen tarvita
- Vaihda aineellinen palkitseminen kehuihin ja ihailuun, kun tarrataulua ei enää tarvita
- Uuden taidon harjoittelemisen valinta; jos lasta on haastavaa innostaa esimerkiksi harjoittelemaan polkupyörällä ajamista, jokaisesta harjoittelukerrasta voisi olla hyvä ansaita tarroja.
Vinkki! Jos kotoa löytyy vanha tarrakirja, leikkaa tarrakirjasta yksi käytetty tarrasivu ja käytä sitä tarrataulun pohjana. Näin uusia tarroja ei tarvitse ostella, vaan niitä voi käyttää tarrataulussa aina uudelleen ja uudelleen.
Mitä hyötyä tarrataulusta on?
- Tarrataulu on lapselle kannustava keino tukea lasta positiivisella tavalla kohti toivottua käytöstä ja toimintaa.
- Harjoittelusta tulee myös lapselle paljon konkreettisempaa tarrataulun avulla
- Lapsi saa ylpeänä esitellä omia taitojaan kerättyjen tarrojen avulla
- Tulette palkintojen avulla viettämään lapsen kanssa enemmän aikaa yhdessä
- Lapsen minäpystyvyyden tunne ja itsetunto vahvistuu
Onko teillä ollut tarrataulua käytössä? Jos on, niin mitä taitoa olette sen avulla harjoitelleet? 🙂
Mukavaa pääsiäisviikkoa kaikille!